Návrat k cyklistice

Návrat k cyklistice

Kolo se s vynálezem aut dostalo značně do pozadí. Lidé pochopili, že když nemusí využívat sílu nohou radši si za auto připlatí. Navíc se můžou pohybovat v mnohem vyšších rychlostech, a tak se snáz přepravovat. To všechno zní krásně, ale pohodnu aut, tedy fosilním palivům již trošku odzvonilo a jejich zásoby se značně tenčí.
kolo u graffiti
To si uvědomují nejen jednotlivci, ale také některé vyspělejší země. Kde již nyní funguje propracovaný systém infrastruktury, kde se klade velký důraz na cyklistickou dopravní síť. To nám pomáhá nejen odlehčit od závislosti na fosilních palivech, ale také tolik neškodíme naší planetě a nevytváříme tak uhlíkovou stopu. Tyto města a země se však vyznačují vysokou životní úrovní což je jasným ukazatelem toho, kde systém cyklostezek může fungovat ve větší míře.
Samozřejmě cyklostezky fungují i u nás, ale nejsou zastoupeny na českých silnicích v takové míře, aby plně nahradily automobilovou dopravu. Postupně se však ke kolům vracíme což lze vidět nejen na lidech, kteří se takto dopravují do práce, ale také osob, které sportují.
V rámci sportu se cyklistika těší velké oblibě. Mezi její nejznámější odvětví patří silniční a horská cyklistika. Dále pak v menším zastoupení jsou to nejrůznější MTB závody a sjezdové závody. Avšak v rámci silniční a horské jsou kola dostupná také pro širokou veřejnost.
Většinou však mluvíme o horských kolech. Ty působí dravěji a jsou multifunkčního rázu. Můžeme je tedy využít jak na jízdu po zpevněné cestě nebo v horském terénu. V jejich prospěch hraje také cena, která začíná na 5 000 Kč a pomalu roste. To je mnohem dostupnější i pro nižší sociální vrstvy.
rovná silnice
Druhým největším zastáncem cyklistiky a trošku snobským je pak silniční cyklistika. Dobré kola zde začínají na 20 000 Kč. Na rozdíl od horské cyklistiky to silniční je určeno pouze na zpevněné a rovné cesty. Jakoukoliv nerovnost okamžitě pocítíme.